Hälsofreak?

Känner mig trött, vill inte alls börja jobba om ca 25 minuter. Ingen baseball för boysen idag så jag vet inte vad vi ska hitta på, inte så himla fint väder heller så vi kan ju inte gå till poolen. Nåja, det löser sig :-)

Pilates idag och det var jobbigt som vanligt, svettigt och ansträngande alltså. Så det är ju jobbigt på ett bra sätt, vill att det ska vara jobbigt! ;-) Stannade sedan på yogan som är efteråt och likaså gjorde Marli. Inte lika jobbigt som pilatesen men fortfarande rätt anträngande, vissa saker. Speciellt om man använder vikter!
Alla vet ju att det är bra att motionera och att man ska göra det och så. Men visste ni att man ska helst göra det så man svettas 6 dagar/vecka? Alltså inte svettas i 6 dagar men att man ska träna 6 dagar i veckan, men det fattade ni nog. Hehe ;-) Och då man pensioneras ska man helst göra ett träningsschema som man har i stället för att gå till jobbet. För våran kropp har det i sig liksom, så har det varit sedan... typ tidernas begynnelse tänkte jag säga men ni fattar. Kliva upp på morgonen och gå till arbetet och förr fick man ju vara ute och jaga så man hade något att äta.
Gör man ingenting alls så ställer kroppen in sig på att dö, ungefär och man blir tjock.
Det är liksom inpräntat i våra huvuden och kroppar.
Så motionera åtminstone 6 dagar i veckan så man svettas, gör ni det? ;-)
Haha hälsofreaket Frida!
Ne men jag är inte alltid så hälsosam heller, men jag försöker. Motionera försöker jag göra nästan varje dag bara för att jag mår bra av det.
Jag gör det inte för att jag känner någon press att gå ner i vikt eller så utan för att det känns bra och jag mår bra av det, det rensar huvudet på något vis och man kan tänka bättre och inte ha alla de där tankarna att "ååh jag borde gå ut och springa" eller vad det nu kan vara man funderar på att man borde göra.
Man får ett mer positivt tänkande och jag tror att det visas utåt också.
Sen är det ju inte alltid jag känner så här, inte alltid man har orken. Men vad gör det? Ibland har man det bara inte, men då kan man göra något lugnare. Känner man inte för att springa just idag så gå istället då.
Ta hand om din kropp/dig själv som du skulle ta hand om ditt eget barn.


Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, tycker det är så intressant. Har lärt mig mycket sedan jag började klasserna. Så sådant som jag tagit upp har jag fått lära mig från klasserna och det är så intressant :-)
En sak till bara, eller kanske två. Gör inte illa dig själv, det är skillnad mellan att göra illa (som ben mot ben) och att ha det lite obekvämt, som om musklerna börjar svida!
Andra saken är att vi kanske vill göra vissa saker som andra gör men det är inte ens säkert att vi kan, hur mycket vi än vill och tränar. För att vi, våra ben i kroppen, är byggda på olika sätt och det kan vi inte ändra på! (Exempel, varför kan hon få upp benet så högt, eller varför kan hon böja ryggen så mycket osv.). Vilket går ihop med det jag nyss skrev, att försöker vi göra det i alla fall så gör vi oss illa istället.
Och det är väl inte bra?!
Det är bara att jämföra vår egen kropp, ena sidan är inte helt lik den andra. Så vi kanske kan göra en sak med ena armen men inte riktigt samma med andra för då blir det "ben mot ben", och man kan få "bone-bruse" vilket kan ta ett tag att läka och man vill väl inte gå omkring och ha ont?!

Haha nu tycker väl ni att jag är värsta nörden men... whatever! :-)
Jag vet inte vad som skedde men jag fick nån kick då jag började skriva och kunde inte sluta och vet ni vad? Jag känner mig piggare efter att ha fått skriva av mig och dela med mig av sådant som jag har fått lära mig. Även fast det är ganska självklart vissa saker så är det lätt att "glömma", eller lyssna på tankarna för mycket.
Så... Bry dig om dig själv och ta hand om din kropp! Det är kul! ;-)

PS! Jag är inget hälsofreak men jag tycker om att må bra. Jag har mina ups och downs. Just nu tror jag att jag är i en "upp-period", då jag har det lite lättare för att motstå frestelser och då jag känner mig sugen på att motionera.
Jag har mina komplex men jag frörsöker att inte ägna dom så mycket uppmärksamhet. Vad gör det för gott liksom, att fokusera på det som man är missnöjd med? Men åter igen, vissa dagar är bättre och vissa sämre.
Så åter igen, jag är inget hälsofreak jag håller bara på att lära mig att ta hand om min kropp på ett hälsosammare sätt ;-)
Får se hur länge jag kommer ihåg allt det här efter att mina klasser har slutat. Usch vill inte alls att dom ska ta slut! :-(
Det är så kul att prova olika saker och lära sig och se hur man blir bättre och starkare och hur man får det lättare att gå in i olika positioner och hur all stretching ger resultat. Sakta men säkert. Stretchar man så det gör ont ger det raka motsatsen. Det drar ihop sig och får motsatt effekt. Man får lära sig att ha tålamod och att allt tar sin tid. Ha inte så brottom. Fast jag vet, det är svårt! ;-)


Ne slut på det som ni kanske bara tycker är struntprat eller massa babbel. Det känns som att det blev väldigt babbligt men som jag sa skulle jag kunna fortsätta hur länge som helst och det ploppar bara upp mer och mer saker som jag vill dela med mig av, det är kul! :-)

Ikväll blir det yoga med min värd-mamma. Aktiv vecka det här, förra med och det känns kanoners! Gruvar mig lite för nästa vecka då jag förmodligen inte kommer motionera alls ;-)
Och samma sak då klasserna slutar, jag kommer ju inte hålla igång lika mycket. Även fast jag ska försöka göra lite pilates och så här hemma kommer man ju inte alls känna sig lika motiverad. Men det ska nog gå bra i alla fall.

Ne nu måste jag sluta innan det blir alldeles för snurrigt i huvudena på er! Btw. Sitter och klurar på en liten grej! :-)



Min sötaste sötnos! Love ya!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0